4 februari 2010

Kimchi.

Kimchi ála fru Silveira
och Bulgogi ála fam Lim.


När jag fyllde år fick jag av en väninna en stor burk hemmagjord kimchi. Koreansk syrad salladskål som gottar till sig i tio dagar innan man kan äta det. Starkt och otroligt gott. Att ens komma på tanken att göra det själv och dessutom ge bort härligheten till mig. Det är väl vänskap om något. Igår fick jag äntligen smaka och till kimchin gjorde jag Bulgogi, tunnt fint nötkött marinerat i vitlök, socker och soja, gurka marinerat i risvinäger, socker och salt och färsk spenat wokad i sesamolja. Jag lovar att det var lika gott som det var enkelt. Precis den typen av mat jag älskar att laga. Få ingredienser som sätter stor karaktär på maten. Recepten är gjorda av familjen Lim och plockade ur kokboken "Fem asiatiska kök". Ta er en titt på den superfina boken här.

Och lyckliga jag får rester till lunch idag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar