20 mars 2011

Gästbloggare: Karin Kennergren

Gästbloggare: Karin Kennergren

När jag skulle skriva om fotograf Gunnar Smoliansky så insåg jag att den som tipsade mig om hans bilder lämpade sig mycket bättre att också skriva om honom. 
Det är med mycket nöje jag presenterar den här bloggens allra första gästbloggare:

– – – 

Smoliansky i mitt öga 

Min kärlek till Smolianskys konstnärsskap väcktes när jag såg hans retrospektiva utställning på Kulturhuset för några år sedan. Där fick man följa människan och konstnären Smoliansky: Från de tidiga nästan reportageliknande bilderna med tempo och humor av en stad och dess invånare, via vardagligt kärleksfulla bilder inifrån ett långt förhållande, till den mogne mannens mättnad på möten och skärpta blick för det stora i det lilla.

I hans bilder blir det viktigaste sagt mellan raderna. Det kräver att betraktaren också stannar upp och vässar känselspröten.

Med Smoliansky som ledstjärna i mitt egna fotograferande så försöker jag hela tiden ha ögon och sinne öppet för det som finns omkring mig i vardagen. Som han säger själv: Bilderna finns där jag är.

Karin Kennergren

 





 
Bilderna ovan är tagna från Gunnar Smolianskys hemsida och från Sydsvenska Dagbladet. Du kan läsa mer om Smoliansky på wikipedia. Bok med Smolianskys bilder finns att köpa på Adlibris.

Följ gärna mina försök att fånga vardagen på min tumblr: http://karinjosefina.tumblr.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar